1393-12-24 02:47
4049
15
11901
تقدیر ، انتقاد و پیشنهاد !

اعتراض برخی خبرنگاران به نحوه برگزاری و انتخاب برندگان جشنواره پلیس ، رسانه ، نظم و امنیت عمومی !

جشنواره ای که برای اولین بار در استان برگزار شد و سطح چندان بالایی هم نداشت نیاز نبود این همه به سختی بررسی شود که در برخی بخش ها برنده نداشته باشیم و از طرفی به برخی بخش ها دو بار جایزه بدهیم .

به گزارش گلستان ما ؛ اولین جشنواره پلیس ، رسانه ، نظم و امنیت عمومی برای اولین بار در استان گلستان برگزار شد . این جشنواره سال گذشته در مقیاس کشوری برگزار شده بود و امسال نیروی انتظامی استان گلستان نیز آن را اجرا کرد.

این اقدام ارزشمند که جزو تدابیر سردار میرفیضی فرمانده انتظامی استان گلستان به شمار می رود فصل نوینی از ارزشگذاری به کار خبرنگاران و اصحاب رسانه بود و قطعا می تواند در ادامه به رشد فعالیتهای این حوزه و تربیت خبرنگاران تخصصی کمک کند.

در اینجا جا دارد از زحمات فرماندهی انتظامی استان گلستان در برگزاری نشست های خبری متعدد و فصلی در طول سال و داشتن روابط خوب با خبرنگاران استان گلستان تقدیر شود که معاونتهای حوزه انتظامی استان نیز همکاری مناسبی با اصحاب رسانه دارند.

اما روز پنجشنبه مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار شد که هیئت داوران با اعلام برندگان این جشنواره موجی از انتقادات در اصحاب رسانه استان ایجاد کردند.

IMAGE11426226897773

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي استان گلستان خاطرنشان كرد: با تبليغات صورت گرفته از خردادماه سال جاري تاكنون بيش از 450 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.

بهرامی گفت: در مرحله اول پس از بررسي هيات داوران، 52 اثر به مرحله نهايي جشنواره راه يافت كه در نهايت هيات داوران 13 اثر را در بخش‌هاي مختلف به عنوان آثار برتر معرفي كرد.

در این زمینه شاید برخی ها تصور کنند گلستان ما در این جشنواره شرکت کرده و چون برنده نشده اقدام به نوشتن این مطلب کرده اما اینطور نیست و این سایت در این همایش شرکت نکرد و مطالبی که هم ذیلا می آید برآیند نظرات خبرنگارانی است که در مراسم اختتامیه حضور داشتند .

jashnvare

1 -  در نگاه اول براحتی متوجه خواهیم شد که نحوه توزیع برندگان در جدولی که مشاهده می کنید درست نبوده و در حالی که 450 اثری که آقای بهرامی گفتند، به این همایش ارسال شد 4 نفر دو بار برنده شده اند که این نشانه ضعف هیئت داوران است ، یعنی در میان این همه آثار رسیده نمی شد اثر دیگری را به عنوان برنده در نظر گرفت تا 8 جایزه این جشنواره به 4 نفر نرسد .

2 – بخش هایی از برندگان طبق جدول خالی هستند و برنده نداشتند در حالی که در بین 450 اثری که ارسال شده بود آیا اثری نبود که بتواند جای این اتاقک های خالی را بگیرد و خبرنگاران استانی که در تمام نشست های خبری انتظامی حضور دارند ،حداقل سهمی در این جشنواره داشته باشد ، برخی خبرنگاران معتقدند چطور نفر سوم داریم ولی نفر دوم نداریم ، آیا با کمی اغماض هیئت داوران نمی شد نفر سوم را به عنوان نفر دوم معرفی کرد .

3- افرادی که در این جشنواره برنده شدند و پیوند آنها با برخی هیئت داوران جای شبهه داشته وسوال برانگیز است . فی المثل دو بار انتخاب خبرنگار همشهری در دو عنوان در جایی که نماینده روزنامه همشهری در استان گلستان جزو هیئت داوران بوده جای سوال ندارد ؟ همچنین انتخاب سه مطلب از خبرگزاری فارس و یکی مطلب از هفته نامه گلستان مهر در حالی یکی از هیئت داوران جزو حامیان اصلی فارس در گلستان و مدیر هفته نامه گلستان مهر بوده، جای سوال و شبهه نیست ؟

4 – براستی واقعا چند درصد مردم استان گلستان همشهری یا عصر بیداری را می خوانند . اساس همشهری شهرداری تهران است اما این میهمان ناخوانده خیلی دوست دارد در شهرستانها حضور داشته باشد اما در سبد مطبوعاتی مردم جای خیلی کمی دارد یا هفته نامه عصر بیداری ترتیب انتشار منظمی ندارد . بر عکس رسانه های کثیر الانتشار و هفته نامه ها و سایتهایی که خیلی فعالتر و پربازدید تر بودند در این انتخابها جای نگرفتند که این نیازمند آسیب شناسی است.

5 – انتخاب یکی از برندگان این جشنواره که جزو مجموعه این جشنواره بود و به نوعی همواره در دسترس بوده و به تمامی اخبار و حوادث این حوزه اشرافیت داشته  و اصرار بر انتخاب وی در دو بخش مکتوب و مجازی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ و آیا سایر خبرنگاران هم می توانستند به همین راحتی به این آمار و اطلاعات دسترسی داشته باشند؟

6 – در حالیکه استان گلستان تنوعی از اقوام مختلف است خوب بود در این جشنواره مطلبی هم در بحث اقوام و نگاهی هم به رسانه ها و سایتهای ترکمنی و سایر اقوام انداخته می شد.

7 – جشنواره ای که برای اولین بار در استان برگزار شد و سطح چندان بالایی هم نداشت نیاز نبود این همه به سختی بررسی شود که در برخی بخش ها برنده نداشته باشیم و از طرفی به برخی بخش ها دو بار جایزه بدهیم .

8 – برخی خبرنگاران معتقدند که هیئت داوران و جوایز جشنواره باید از همان ابتدا مشخص باشد تا هر کسی بر اساس ارزیابی خود تصمیم بگیرد که در این جشنواره شرکت بکند یا نه ؟

در پایان ضمن آرزوی توفیق برای برگزار کنندگان این مراسم امیدواریم این نقد ها در بهتر برگزار شدن این مراسم در سال آتی و پربارتر شدن آن کمک شایانی بکند و پرسنل خدوم انتظامی و خبرنگارانی هم که برنده شدند هیچوقت این نقدها را جبهه گیری و تقابل ندانند و فقط آن را در این راستا ارزیابی کنند که می شد این جشنواره با تعداد برندگان بیشتری به پایان برد و گام بلندی در جهت پیشرفت این قشر زحمتکش برداشت.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

یک خبرنگار

آنچه که گلستان ما نوشت درست بود ، می شد جوری مدیریت کرد که تعداد افراد بیشتری جایزه بگیرند که هم ناجا راضی باشد و هم خبرنگاران !در ضمن وقتی سطح جشنواره انقدر بالا نیست معمولا با جایزه دادن و تقدیر کردن با لوح سپاس به همه سعی می شود رضایت حداکثری جلب شود تعجبم اینست که چرا نیروی انتظامی گلستان از این مسئله غافل شد.

0
0
پاسخ
1393-12-23 12:26
یک منبع آگاه

گرچه چیز جدیدی نیست اما باز هم بدون اطلاع اقدام به نشر کردید.خانوم بهمنی در حدود 2 ماه است که در روزنامه همشهری قلم نمی زنند و عملا پیوندی در حوزه داوری وجود نداشته در واقع اگر شما مطلب درست بنویسید دیگران شک می کنند. باشد که رستگار شوید!

0
0
پاسخ
1393-12-23 14:40
خبرنگار دومی

با سلام ضمن تبریک صمیمانه به برندگان و به دور از هر گونه حسادت و حب و بغض معمولاً در جشنواره برخی ژست های ژورنالیستی باعث بروز این حوادث می شود. در جشنواره داستان بندر ترکمن مجری از دقیقه اول از هیات داوران تعریف و تمجید کرد و اینا دکتر هستن، اینا تهران زندگی می کنند اینا کلی سواد دارن و .... بعد هنگام خواندن اسامی برندگان از 15نفری که امکان برنده شدن انها در بخش های مختلف فقط 4 الی 5 نفر جایزه گرفتند و هیات داوران کسی را شایسته درایفت جایزه در اکثر بخش ها ندانست. در صورتی که پر کردن این جدول نشان از غنای همایش خواهد داشت و سال بعد عدهی بیشتری شرکت می کنن. بعد اینکه جشنواره دوم ندارد و سوم دارد جالب است. بهتر است داوران این موارد را رعایت کنند. بعد فردی که خودش در نشریه ای مشغول است نباید عضو هیات داوران شود چرا که هر قدر هم مقالات اعضای آن روزنامه خوب باشند خوب باشند شائبه دخالت در انتخاب به وجود می اید. جا دارد در انتخاب هیات داوران این نکات رعایت شود وگرنه به شخصه برای سواد این عزیزان و بی طرفی شان احترام قائلم.

0
0
پاسخ
1393-12-23 15:25
تقی رضایانی

تا بوده همین بوده ؛ هر نهادی در این استان جشنواره و همایش گرفت از خودش تشکر کرد.هنوز به این درجه نرسیدیم که به مخالف خود جایزه بدهیم .

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:05
اسحاق

خطاب به این منبع آگاه بگم که ؛در جشنواره از خانوم بهمنی به عنوان خبرنگار همشهری نام برده شد حال شما اصرار داری کتمان کنی یه حرف دیگه ایه!در ضمن فکر کنم ایشان کارت خبرنگاری هم نداشته باشن !

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:14
اصغر

برای اینکه بگن سطح جشنواره ملی بوده و از سراسر کشور شرکت کردند ،به تنها فردی که از خارج استان یعنی تهران شرکت کرده جایزه دادن در حالی که اگر در استان بهترین مطلب هم بنویسی وقعی نمی گذارند .همیشه غریبه پرست بودیم ...

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:17
بیطرف

مطالب منتشره از سوی شما کمی بوی غرض ورزی میدهکی میگه گلستان ما در جشنواره شرکت نکرده؟یک اثر یادداشت شرکت کرد که به دلیل در چارچوب جشنواره نبودن کنار گذاشته شد.برای همین شما ناراحتید؟چون به شما مقامی داده نشده؟کمی منصف باشید.

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:37
یه دوست

ایکاش مثل همیشه نپخته عمل نمیکردین.لااقل با یکی از داورا مصاحبه میگرفتین.اینها که تو همین استانن جایی نرفتن.اونوقت خیلی چیزها مشخص میشد.

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:39
محمد

با شناختی که من از اکثریت داوران دارم فکر نمیکنم بخوان آخرت خودشونو برای دنیای دیگران بفروشن.

0
0
پاسخ
1393-12-23 19:42
محمد رعیت

سلام بر عزیزان فعال در سایتو برادر بزرگوار جناب گلستانیانتظار بود لااقل همچون همیشه این بی اخلاقی های رسانه ای و عدم حرفه ای گری را یکسو نهاده و با درایت بیشتری مطالب را منتشر می کردید.در بیانیه داوران مطالب کاملا" شفاف بیان شد.کاش قدری ذکاوت رسانه ای و قدرت تحلیل بیشتر به خرج میدادید.داوران جشنواره از شهروندان همین استان و در دسترسند.امکان مصاحبه و پرسشگری دور از دسترس نبود.اما ایکاش اندازه ای رعایت اخلاق و درایت.

0
0
پاسخ
1393-12-23 20:01
حسن از راه دور

من نمی دونم گلستان ما در این جشنواره شرکت کرده یا نه ولی اگر شرکت کرده و یادداشت ارسال کرده چرا بهش جایزه ندادن؟آخه نوشتن یادداشت سخت ترین کار توی روزنامه نگاری است چون نویسنده باید از خودش مطلب تولید کند و از تراوشات ذهنی خود با موضوعی که دستمایه قرار می دهد مطلب بنویسد .اما نوشتن خبر که خط خطی کردن و میرزا بنویسی است که برخی ها خوب انجام میدن .نوشتن گزارش هم بیان دیدگاه چند نفر راجع به یک موضوع و سر هم کردن آن می شود یک گزارش .مصاحبه هم تلفیقی از این دو می باشد .پس نتیجه می گیریم که یادداشت نوشتن سخت تر است .

0
0
پاسخ
1393-12-24 04:39
لطفی

مشکل استان گلستان اینست که هر کسی از راه رسیده شده خبرنگار ، البته مقصر ارشاد گلستان است که جلوی این افراد را نمی گیرد ، این افرادی که برنده شدند خیلی هاشون اصلا کارت خبرنگاری ندارند و فقط بر اساس استعدادهای شخصی و دغدغه های خود چند مطلبی نوشته و بخاطر هیجان این عرصه کار می کنند .این موضوع برای خود این افراد و در کوتاه مدت خوب است اما برای استان گلستان و عرصه روزنامه نگاری بسیار خطرناک است .اگر ارشاد یک مسابقه خبرنویسی بگذارد خیلی ها اوت می شوند . پیشنهاد می کنم یک دوره ای گذاشته شود و مثل افرادی که گواهینامه می گیرند از خبرنگاران نیز تست فنی گرفته شود آنوقت متوجه ضعف برخی افراد که ادعایشان .... می شویم.

0
0
پاسخ
1393-12-24 04:46
سحر ناز موحدی

من خودم در این جشنواره شرکت نکرده بودم اما در این اختتامیه حضور داشتم. تنها انتقادی که در این اختتامیه وجود داشت اینکه جا داشت هیات داوران سخت گیری نمی کردند و یا به قول بچه های خبرنگار، خیلی حرفه ای عمل نمی کردند!!ودر هر بخشی رتبه های دوم و سوم نیز انتخاب می کردند به جای اینکه قابل تقدیر اعلام می کردند. چیزی که هیات داوران در این جشنواره رعایت نکرده بودند این که این استان نوپاست و خبرنگاران آن جوان و در حال آموزش هستند . آن ها می توانستند با کمی داوری عاقلانه تر علیرغم اینکه جای رتبه های دیگر را در جدول خالی نمی کردند به خبرنگاران جوان انگیزه ای برای بهتر شدن می دادن. من با انتخاب اثر برخی خبرنگاران به عنوان آثار قابل تقدیر معترضم و اعلام می کنم اصلا جایز نبود زیرا در بخش هایی که اعلام شد اثر قابل تقدیر ، جای نفرات دوم و سوم خالی بود. نمی شد به جای نفرات دوم و سوم، نام این افراد قرار می گرفت.

0
0
پاسخ
1393-12-25 21:52
یکی از برندگان

سرور ارجمند جناب لطفی... نویسندگی ربطی به داشتن کارت خبرنگار ی نیست؛ از سویی داشتن کارت خبرنگاری نیز دلیلی بر نویسنده بودن نیست. چه بسا افرادی که کارت خبرنگاری دارند ولی از نوشتن یک متن ساده عاجزند. در ضمن بنده هیچ ارتباطی بین استعداد شخصی، هیجان و دغدغه پیدا نکردم! موفق باشید.

0
0
پاسخ
1393-12-29 10:02
محمدرضایی

دقیقا فرمایش شما متین و صحیح است

0
0
پاسخ
1394-02-07 20:20

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.